Науково-дослідна лабораторія «Надійність суднових двигунів внутрішнього згоряння»

Керівник лабораторії – к.т.н., доцент Д.О. Зінченко.

Метою лабораторії є проведення досліджень, пов’язаних з підвищенням експлуатаційної надійності та паливної економічності елементів суднових енергетичних установок шляхом теоретичних і експериментальних досліджень ефективності застосування технологій ресурсо- та енергозбереження.

Основними задачами діяльності лабораторії є:

  • дослідження, розробка та прогнозування методів удосконалення тактико-технічних і експлуатаційних характеристик засобів транспорту;
  • обґрунтування експлуатаційних вимог до їх ремонтопридатності та технологічності обслуговування;
  • підвищення ефективності контролю технічного стану транспортної техніки;
  • встановлення закономірностей змінювання параметрів технічного стану у процесі експлуатації;
  • впровадження методів і засобів діагностування та прогнозування технічного стану засобів транспорту, що забезпечують високу ефективність їх використання та надійність роботи;
  • дослідження та розроблення методів удосконалення технічних і експлуатаційних характеристик суднових дизелів, що працюють на традиційних та альтернативних паливах з метою підвищення їх експлуатаційних характеристик (паливної економічності, екологічних показників, показників напруженості робочого процесу);
  • встановлення основних закономірностей впливу режимів роботи СЕУ та умов їх експлуатації на механізми змін реокінетичних параметрів робочих рідин, а саме мастильних матеріалів та палив, пошуку і перевірки робочих гіпотез про зв’язки основних фізико-механічних і трибологічних властивостей мастил і розробки програмного забезпечення для їх перевірки.

Напрямки досліджень лабораторії направлені на комплексне забезпечення безпечної експлуатації суднових енергетичних установок. Розроблювані методи та алгоритми направлені на виконання поставленої задачі, що дозволяє оптимізувати процеси технічної експлуатації суднових двигунів внутрішнього згоряння.

Результати наукових досліджень активно використовуються в навчальному процесі при викладанні курсів «Технічна діагностика суднових енергетичних установок», «Технічне обслуговування та ремонт суднових технічних засобів», «Оптимізація режимів роботи суднових енергетичних установок», «Організація і технологія судноремонту». Співробітники лабораторії залучають до наукових досліджень здобувачів вищої освіти ступенів «бакалавр» та «магістр», результати яких використовуються при написанні дипломних робіт та приймають участь у Всеукраїнських конкурсах студентських наукових робіт.


Науковий склад Лабораторії

Дмитро Зінченко – керівник лабораторії, к.т.н., доцент кафедри експлуатації суднових енергетичних установок,

Херсонська державна морська академія

ORCID ID: 0000-0002-7333-7347, zinchenko010@gmail.com


Володимир Савчук – к.т.н., доцент, завідувач кафедри експлуатації суднових енергетичних установок,

Херсонська державна морська академія

ORCID ID: 0000-0002-5266-850X, postsavchuk@gmail.com


Роман Врублевський – к.т.н., доцент кафедри експлуатації суднових енергетичних установок,

Херсонська державна морська академія

ORCID ID: 0000-0001-8686-3488, amor-vr@ukr.net


Дар’я Курносенко – аспірант, завідувач лабораторією судноремонту кафедри експлуатації суднових енергетичних установок,

Херсонська державна морська академія

ORCID ID: 0000-0003-3417-8766, dasha10021991@gmail.com


Максим Бойко – завідувач електромеханічним відділенням Морського фахового коледжу,

аспірант кафедри експлуатації суднових енергетичних установок, Херсонська державна морська академія

ORCID ID: 0000-0003-4945-2043, Bomax@online.ua


Анатолій Дзигар – механік І розряду, старший викладач кафедри експлуатації суднових енергетичних установок,

Херсонська державна морська академія

anatoliidzygar@gmail.com


Анатолій Котов – механік І розряду, старший викладач кафедри експлуатації суднових енергетичних установок,

Херсонська державна морська академія

kotovai055@gmail.com


Віталій Кавун – механік І розряду, старший викладач кафедри експлуатації суднових енергетичних установок,

Херсонська державна морська академія

kavun.v.ticher@gmail.com


Геннадій Кочетов –
механік ІІІ розряду, аспірант кафедри експлуатації суднових енергетичних установок,

Херсонська державна морська академія


Оснащення лабораторії

– експериментальний стенд для дослідження експлуатаційних параметрів систем мащення високообертових двигунів внутрішнього згоряння (розробники к.т.н., доц. Савчук В.П., асистент Курносенко Д.В.)


Датчик та обладнання для реєстрації пульсацій тиску моторного масла

  • чотирикулькова машина тертя на базі вертикально-фрезерного станка JET JMD15 (розробники к.т.н., доцент Зінченко Д.О., к.т.н., доцент Савчук В.П.)

Основним механізмом машини є вузол тертя, який являє собою піраміду з чотирьох кульок, що контактують один з одним. Три нижні кульки закріплюються нерухомо в чашці машини з випробуваним мастильним матеріалом. Верхня кулька, закріплена в шпинделі машини, обертається щодо трьох нижніх під заданим навантаженням у діапазоні 50…4900 Н із частотою обертання 90…2150 хв–1. Пристрій для нагрівання випробуваного мастильного матеріалу дозволяє досягти максимальної температури 300 °С і підтримувати задану температуру з відхиленням ±5 °С.

Технічна характеристика машини тертя

Параметр Значення
Осьове навантаження у вузлі тертя, Н50…4900

Момент тертя у вузлі, що викликає автоматичне припинення випробувань, Н∙м
11,8
Частота обертання шпинделя машини, хв–190…2150
Тривалість проведення випробуваньвід 10 с
Діапазон регулювання температури вузла тертя293…573 К

Креслення та загальний вигляд дослідного вузла машини тертя

  • лабораторний стенд для дослідження і моніторингу робочих процесів та параметрів системи регулювання стаціонарного дизельного двигуна Д-246.4

Лабораторний стенд оснащений:

  • засобами вимірювання поточних значень характеристик технічного стану і змінних параметрів робочих процесів, що знаходяться безпосередньо на борту лабораторної установки;
  • засобами для забезпечення зміни навантаження на двигун (електричний навантажувальний пристрій – синхронний генератор), пристроями для програмної зміни настроювання швидкісних характеристик двигуна (програмної зміни нахилу регуляторної гілки), програмної зміни ПІД-параметрів електронного регулятора дизеля тощо;
  • засобами ступінчастої зміни навантаження дизеля через приєднаний до нього генератор (11 ступенів);
  • засобами керування і спостереження за зміною робочих параметрів дизеля і їх моніторингу в часі (програмне забезпечення IntrliConfig).
  • лабораторний комплект 2М7 з аналізатором якості нафтопродуктів SHATOX SX-300
  • токарний станок Jet BD-920W
  • віртуальний тренажер машинного відділення ER-5000
  • робоча станція на базі процесору Intel Xeon E5-2630 v4@2.20 ГГц, ГК Quadro P2000, ОЗУ 64 ГБ, монітор Dell 27².

Потужна робоча станція використовується магістрантами та аспірантами ХДМА для побудови твердотільних моделей деталей елементів суднових енергетичних установок, виконання чисельних розрахунків параметрів міцності деталей двигунів внутрішнього згоряння, моделювання робочих характеристик систем та механізмів суднових ДВЗ. При дослідженнях використовуються програмні комплекси Autodesk Inventor; ANSYS, спеціалізовані програмні комплекси AVL та Blitz-PRO http://blitzpro.zeddmalam.com/application/index/signin.


Деякі результати наукових досліджень Лабораторії

Дослідження напружено-деформованого стану деталей механізму руху малообертових суднових двигунів

Аналіз напружено-деформованого стану важільної муфти валопроводу CENTALINK

Дослідження впливу режимів навантаження дизеля Hundai-HiMSEN на працездатність підшипника поршневого пальця

Дослідження впливу несправностей елементів системи мащення дизеля Д245.4 на характер пульсацій в системі

Датчики для реєстрації робочих параметрів підшипників кривошипно-шатунного механізму двигунів внутрішнього згоряння

Активний датчик для дистанційного вимірювання температури в шатунних підшипниках (подано заявку на корисну модель)

1 – датчик температури (термопара чи термістор);
2 – теплопровідник;
3 – радіатор (корпус електронного модуля);
4 – теплоізоляційна прокладка; 5 – термоелектрогенераторний модуль;
6 – корпус датчика

Комбінований датчик тиску та товщини змащувальної плівки підшипників рідинного мащення.

Запропонована конструкція комбінованого датчика має простоту конструкції, забезпечує вимірювання тисків в змащувальній плівці підшипників різної природи походження, а також, за рахунок інтегрування ємнісного датчика, забезпечує можливість одночасної реєстрації товщини змащувального шару.

1 – корпус;
2 – електрод;
3 – п’єзоелементи кільцевого типу;
4 – гайка підтискна