Навчальний процес на практичних заняттях з дисципліни «Морська англійська мова» у ХДМА є орієнтованим на студента та організованим у такий спосіб, щоб максимально вийти на результат, спираючись при цьому на два ключові підходи – комунікативний, що дозволяє побудувати заняття на соціокультурних та соціально-лінгвістичних засадах, та компетентнісний, що забезпечує здатність морських фахівців вирішувати певні типи професійних задач на основі знань та умінь, отриманих під час навчання.
У рамках комунікативного підходу навчальний процес побудовано на основі таких принципів, як вивчення мови засобами мови, активне залучення до спілкування, апеляція до реальних життєвих й професійних ситуацій. За компетентнісного підходу відбувається наростання або нашарування мікронавиків, які складають продуктивну частину кожного заняття, аж доки не буде сформовано певну компетенцію, постійна взаємодія умінь, апеляція до здобутих навиків та залучення знань із вивчених тем.
Практичні заняття студентів 1сп, 2сп, 3сп курсів побудовано за моделлю ESA у послідовності «бумеранг» (Engage, Activate1, Study, Activate2). Етап Engage характеризується активізацією студентів на занятті. Викладач налаштовує їх як на вивчення морської англійської мови в цілому, так і на вивчення окремої теми курсу. Етап Activate має на меті роботу з матеріалом (за темою заняття), при цьому розрізнюють Activate1 на початку заняття та Activate 2 наприкінці заняття. У першому випадку студенти спочатку знайомляться з темою та працюють із завданнями, ґрунтуючись на власному досвіді з практики. Наприкінці заняття на етапі Activate2 студенти, використовуючи нові знання з теми, виконують проектні завдання, розігрують проблемні ситуації, імітують розмови на судні тощо. На етапі Study студенти працюють з лексичним або граматичним завданням.
У контексті розробленої методики використання комунікативно-компетентнісного підходу дозволяє формувати у студентів старших курсів розуміння кінцевої мети їх навчання, формувати мовленнєві навички у ситуаціях наближених до реальної професійної діяльності, тобто на судні зі змішаним екіпажем. Студенти вмотивовані із початку заняття на відпрацювання практичних навичок, а також одночасно вивчають лексичні одиниці та граматичні структури.
Навчальний матеріал для практичних занять з дисципліни «Морська англійська мова» структуровано та об’єднано у навчальні посібники, розроблені у співавторстві з кафедрою Англійської мови в судноводінні та кафедрою Англійської мови в судновій енергетиці у рамках Кодексу з підготовки і дипломування моряків та несення вахти (Розділ II, Таблиця А-II/I) та Модельного курсу 3.17 «Морська англійська мова» Міжнародної морської організації (IMO Model Course 3.17 “Maritime English”) відповідно до вимог професійної підготовки бакалаврів морських спеціальностей за Положенням про освітньо-кваліфікаційні рівні та згідно з вимогами до освітньої професійної програми за спеціальністю 271 «Морський та внутрішній водний транспорт».
Перелік базових навчальних посібників кафедри:
Keep Alert: textbook / Lipshyts L., Fedorova O., Tsyganenko O., Pindosova T., Bondarenko V. Kherson: KSMA, 2023. – 459 p.
Sail Safe: coursebook / [S. Barsuk, V. Bondarenko, A. Vid, V. Kudryavtseva, V. Likhosherstova]. Kherson: KSMA Science Park “Maritime Industry Innovations” Ltd, 2021. – 230 p.
Watch Out: textbook / [N. Bobrysheva V. Kudryavtseva T. Pindosova O.Tsyganenko]. – Kherson: KSMA Science Park “Maritime Industry Innovations” Ltd, 2021. – 202 p.
Catch the Wind: course-book / [I. Kulikova, I. Kutsenko, T. Pindosova, V. Smelikova, O. Tsyganenko]. – Kherson: KSMA Science Park “Maritime Industry Innovations” Ltd, 2021. – 180 p.
Get It Done: coursebook / [O. Fedorova, M. Ishchenko, I. Penza, N. Sheveleva Garkusha, O. Tsyganenko,]. – Kherson: KSMA Science Park “Maritime Industry Innovations” Ltd, 2022. – 198 p.
Smart Control: coursebook / [Yu. Barzii, O. Litikova, N. Ohorodnyk, H. Solovei, Ya. Usova]. – Kherson: “Borysfen-Pro” PH, 2018. – 238 p.
Control The Power!: coursebook / [I. Krasnovska, M. Ohyienko, Yu. Tymoschuk]. – Kherson: “TIMEX” PH, 2020. – 162 p.
Кожному тематичному модулю, за яким проходять аудиторні заняття, відповідає авторський комп’ютерний модуль, який не лише містить аудіо й відео матеріали, залученні під час практичних занять, але і доповнює практичні заняття за рахунок інструментів спільного використання цифрової освітньої платформи Moodle. Авторські навчальні модулі є доповненням до заняття, що мають на меті не лише поглибити знання морських фахівців із окремої теми, але і посилити інтерес до обговорення поза аудиторією (відео та аудіо матеріали за дискусійними темами, кейси для групового обговорення проблемних ситуацій, ілюстрації із завданнями для розвитку критичного мислення, ігрові вправи для закріплення матеріалу, відтворення ситуацій, колаборативні проекти).
Головною перевагою електронних навчальних курсів є забезпечення соціального зв’язку між студентами поза аудиторією та їх ефективність під час дистанційного навчання.
Електронні навчальні курси викладачів на цифровій платформі Moodle:
Д.п.н., доцент Рябуха І.М. | https://mdl.ksma.ks.ua/course/index.php?categoryid=1095 |
К.ф.н., доцент Піндосова Т.С. | https://mdl.ksma.ks.ua/course/view.php?id=1404 |
К.ф.н., доцент Федорова О.В. | https://mdl.ksma.ks.ua/course/view.php?id=1403 |
PhD, доцент Куценко І.В. | https://mdl.ksma.ks.ua/course/view.php?id=1405 |
К.п.н., доцент Юрженко А.Ю. | https://mdl.ksma.ks.ua/course/index.php?categoryid=1205 |
К.ф.н, доцент Шевельова-Гаркуша Н.В. | https://mdl.ksma.ks.ua/course/view.php?id=1401 |
К.п.н., доцент Токарєва О.В. | https://mdl.ksma.ks.ua/course/index.php?categoryid=1097 |
Ст. викл. Циганенко О.А. | https://mdl.ksma.ks.ua/course/view.php?id=1402 |
Ст. викл. Волкова А.С. | https://mdl.ksma.ks.ua/course/index.php?categoryid=1096 |
Ст. викл. Тимощук Ю.В. | https://mdl.ksma.ks.ua/course/index.php?categoryid=1093 |
Серед основних поставлених методичних завдань для науково-педагогічних працівників є:
- робота з робочими навчальними програмами та силабусами, їх перегляд та корегування;
- розробка та розміщення завдань на електронних навчальних курсах;
- робота з навчальними посібниками та методичними матеріалами, їх оновлення та перевидання з урахуванням вимог комунікативно-компетентнісного підходу;
- розробка методичних рекомендацій до аудиторної та самостійної роботи здобувачів;
- розробка нових та оновлення існуючих тестових завдань для заключного контролю знань на цифровій платформі Moodle;
- розробка інструкцій для роботи з сучасними освітніми платформами та технологіями електронного навчання;
- оновлення змісту білетів для семестрового іспиту на рівень «Бакалавр» для курсантів 3сп та 3спз курсу;
- оновлення змісту завдань з самостійної роботи для здобувачів денної та заочної форми навчання;
- проведення науково-методичних семінарів для опанування новітніх методик навчання;
- проведення «круглих столів» з розвитку методичної майстерності викладачів;
- взаємовідвідування занять впродовж року;
- відвідування та обговорення «відкритих» занять;
- розробка конспектів занять на паперових та електронних носіях інформації.
Навчально-методичний комплекс кафедри включає:
Робоча навчальна програма з дисципліни «Морська англійська мова» зі спеціалізації 271.01 Навігація і управління морськими суднами, Куценко І.В., Федорова О.В., 2025, 30 с.
Силабус освітньої компоненти «Морська англійська мова» для 1сп курсу, Циганенко О.А., 2025, 8 с.
Силабус освітньої компоненти «Морська англійська мова» для 1спз курсу, Піндосова Т.С., 2025, 7 с.
Силабус освітньої компоненти «Морська англійська мова» для 2сп курсу, Федорова О.В., 2025, 8 с.
Силабус освітньої компоненти «Морська англійська мова» для 2спз курсу, Куценко І.В., 2025, 7 с.
Силабус освітньої компоненти «Морська англійська мова» для 3сп курсу (5 семестр), Федорова О.В., 2025, 8 с.
Силабус освітньої компоненти «Морська англійська мова» для 3сп курсу (6 семестр), Піндосова Т.С., 2025, 8 с.
Силабус освітньої компоненти «Морська англійська мова» для 3спз курсу, Куценко І.В., 2025, 9 с.
Матеріали комп’ютерного тестування з освітньої компоненти «Морська англійська мова» зі спеціалізації 271.01 Навігація і управління морськими суднами, Рябуха І.М., Циганенко О.А., Піндосова Т.С., Федорова О.В., Куценко І.В., Шевельова-Гаркуша Н.В., 2024, 131 с.
Екзаменаційні білети з освітньої компоненти «Морська англійська мова» зі спеціалізації 271.01 Навігація і управління морськими суднами, Федорова О.В., Піндосова Т.С., Куценко І.В., Циганенко О.А., 2024, 31 с.
Матеріали незалежного комп’ютерного тестування з дисципліни «Морська англійська мова» зі спеціалізації 271.01 Навігація і управління морськими суднами, Рябуха І.М., Піндосова Т.С., Куценко І.В., Циганенко О.А., 2021, 121 с.
Методичні рекомендації до виконання самостійної роботи здобувачів вищої освіти з дисципліни «Англійська мова (за професійним спрямуванням)», Волкова А. С., 2020, 8 с.
Методичні рекомендації до проведення практичних занять з навчальної дисципліни «Англійська мова (за професійним спрямуванням)», Волкова А.С., 2020, 157 с.
Методичні рекомендації до проведення практичних занять з навчальної дисципліни «Англійська мова (за професійним спрямуванням)», Тимощук Ю.В., Савченко О.О., 2020, 31 с.