Навчальний процес, який здійснює кафедра гуманітарних дисциплін, організований з урахуванням можливостей сучасних інноваційних технологій навчання та орієнтується на формування освіченої, гармонійно-розвиненої особистості, здатної до постійного оновлення наукових знань, професійної мобільності та швидкої адаптації до змін і розвитку у соціально-культурній сфері.
Однією з інновацій нового Закону України «Про вищу освіту» є запровадження нової парадигми навчального процесу – студентоцентрованого навчання, в основу якого покладено компетентнісний підхід до побудови та реалізації освітніх програм.
Компетентнісний підхід у викладанні дисциплін гуманітарного циклу передбачає вирішення таких основних завдань: розробка компетентнісної моделі майбутнього випускника морського закладу; визначення цілей навчання і виховання; визначення цілей формування базових (загальноосвітніх), особистісних, загальнокультурних знань з певної гуманітарної дисципліни; спрямованість на реалізацію результатів цілей навчання в рамках окремої дисципліни (або курсу); здійснення системи контролю за окремою дисципліною; розвиток у здобувачів вищої освіти нового типу аналітичного, проектно-конструктивного, науково-дослідного мислення; формування нового діалогічного стилю комунікативної та інтелектуальної діяльності, нових способів соціальної і міжособистісної взаємодій суб’єктів освітнього середовища; організація психолого-педагогічного супроводу освітнього процесу у морському навчальному закладі.
Тож реалізація компетентнісного підходу до навчання вимагає від викладачів кафедри гуманітарних дисциплін суттєвого перегляду змісту освіти, методів навчання й традиційної вузівської системи оцінювання.
За кафедрою закріплені 14 навчальних дисциплін, викладання яких передбачає читання лекцій, проведення семінарських та практичних занять, виконання самостійної роботи та контрольних робіт.
З усіх дисциплін кафедри розроблено силабуси та робочі навчальні програми з урахуванням вимог національних нормативно-правових документів вищої школи, світового досвіду, які відповідають вимогам Конвенції STCW-78/95 щодо забезпечення належного рівня підготовки фахівців морського та річкового транспорту. Кафедра має повне навчально-методичне забезпечення дисциплін: створено курси лекцій, розроблено плани семінарських і практичних занять, методичні вказівки до їх підготовки, матеріали самостійної роботи для здобувачів вищої освіти. Розроблено навчально-методичні комплекти з дисциплін для запровадження дистанційного навчання на освітній платформі Moodle.
Кафедра забезпечує викладання наступних дисциплін:
- Історія та культура України
- Всесвітня історія(англійською мовою)
- Українська мова як іноземна
- Географія судноплавства
- Менеджмент морських ресурсів (українською та англійською мовами)
- Філософія
- Психологія
- Українська мова (за професійним спрямуванням)
- Філософські проблеми наукового пізнання
- Педагогіка і методологія вищої школи
- Професійна етика науковця
- Науковий стиль української мови
- Історія та філософія науки
- Сучасні методи викладання у вищій школі
Професорсько-викладацький склад кафедри прагне зберегти одну з найкращих рис вітчизняної вищої школи – формувати не лише професійні компетентності, але і розвивати «soft skills», що передбачає вивчення вітчизняної історії та культури, філософії, психології, педагогіки та інших основоположних дисциплін.
Вивчення гуманітарних дисциплін є не просто даниною традиції класичної освіти, інструментом інтегрування людини у просторі світової культури, а механізмом створення серйозної конкурентної переваги практично в усіх сферах діяльності, і професія моряка не є виключенням.
Викладачі кафедри є також авторами підручників, посібників, конспектів лекцій для студентів інших навчальних закладів та учнів середньої школи.
Підручники та навчальні посібники, авторами та співавторами яких є викладачі кафедри (2018 – 2020 рр.):
- Ляшкевич А. І. Становлення і розвиток морської освіти на Херсонщині: навчальний посібник. Херсон: КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти». 2018. 180 с.
- Тлумачний словник морської термінології / А.І. Ляшкевич, М.І. Бабишена. Херсон : ХДМА, 2018. 148 с.